Persondatapolitik

Senest opdateret 01. september 2025

1. Introduktion

Denne persondatapolitik forklarer, hvordan Myextensions ApS behandler dine personoplysninger, når du handler hos os, bruger vores website eller kontakter vores kundeservice.

Personoplysninger er alle data, der personligt kan relateres til dig, såsom navn, adresse, e-mail-adresser, brugervaner, køn og alder. Denne privatlivspolitik gælder for alle databehandlinger foretaget af os, både som led i vores kerneaktiviteter og de online medier, vi tilbyder.

Vi ønsker at være gennemsigtige om, hvordan vi bruger dine oplysninger – og hvilke rettigheder du har. Politikken gælder i hele EU, og vi har tilpasset den til nationale krav, hvor det er nødvendigt.

2. Ansvarlig for databehandlingen

Myextensions ApS

Direktør Cate Dina Klyvø

Kattesundet 45, 9000 Aalborg, Danmark

Email: support@myextensions.dk

Telefon: +45 23 23 23 09

3. Hvilke personoplysninger indsamles

Vi indsamler forskellige oplysninger afhængigt af, hvordan du bruger vores tjenester:

  • Dit navn, adresse, telefonnummer og e-mail, når du handler eller kontakter os
  • Dine køb og betalinger – så vi kan sende dine varer og håndtere din ordre
  • Hvordan du bruger vores hjemmeside – f.eks. hvilken side du kom fra, og hvad du klikker på
  • Eventuel korrespondance med kundeservice
  • Dine valg i forhold til cookies og markedsføring

Alle indsamlede oplysninger har alene til formål at sikre, at du kan anvende vores webshop og tjenester.

4. Hvad bruger vi dine oplysninger til

Vi bruger således dine oplysninger for at kunne betjene dig bedst muligt, og så vi kan overholde vores forpligtelser som virksomhed. Det betyder, at vi bruger dine oplysninger til:

  • at sikre, at du kan gennemføre dine køb og vi kan sikre levering af dine ordrer,
  • at kunne hjælpe dig via kundeservice,
  • at vi kan sende dig relevante tilbud og nyheder, hvis du har givet samtykke,
  • at vi kan analysere på brugen af hjemmesiden og kan forbedre funktionaliteten, og
  • at vi overholder lovgivningen - herunder regnskabspligten og de forbrugerrettigheder, som du er sikret i lovgivningen.

5. Hvornår sletter vi dine data

Vi sletter dine data, når vi ikke længere har brug for dem, eller du beder os om det. Det kan være:

  • når formålet med behandlingen er opfyldt,
  • når kundeforholdet er afsluttet,
  • hvis du trækker samtykke tilbage, eller
  • hvis du gør indsigelse, og vi ikke har tungtvejende grunde til at beholde oplysningerne

Der er krav til, at vi som virksomhed skal opbevare visse dele af dine data af andre årsager. Det kan være af skattemæssige opbevaringsperioder (normalt 6 år for forretningskorrespondance eller 10 år for bogføringsbilag), eller for at gøre krav gældende, udøve eller forsvare kontraktlige krav (op til fire år) eller fordi dataene er nødvendige for at beskytte rettighederne for en anden naturlig eller juridisk person. Her  sletter vi først dine data først efter udløbet af disse perioder. 

6. Hvad er retsgrundlaget

For alle EU-lande reguleres behandlingen af personoplysninger af GDPR – den generelle forordning om databeskyttelse ofte kaldt databeskyttelsesforordningen eller persondataforordningen. GDPR gælder direkte i alle EU-lande og har til formål at beskytte dine grundlæggende rettigheder, når dine personoplysninger behandles.

GDPR kræver bl.a., at:

  • virksomheder kun må behandle personoplysninger, hvis de har et lovligt grundlag (retsgrundlag),
  • personer har ret til indsigt, berigtigelse, sletning, mv.,
  • virksomheder oplyser tydeligt om formål, modtagere og opbevaringsperioder,
  • der tages tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte data.

Selvom GDPR gælder direkte i alle lande, så har hvert land stadig sin egen nationale databeskyttelseslov, som supplerer forordningen på udvalgte områder.

Vi behandler dine personoplysninger på følgende konkrete grundlag:

  1. Opfyldelse af vores aftale (kontraktgrundlag)
    Når du foretager et køb på vores hjemmeside eller kontakter os for kundeservice, behandler vi dine oplysninger for at kunne levere det, du har bedt om. Det kan for eksempel være at sende dine varer, håndtere betaling, håndtere returneringer eller svare på dine henvendelser. Uden disse oplysninger kan vi ikke gennemføre din bestilling eller hjælpe dig effektivt. Læs mere om betingelserne for at handle på vores webshop på Handelsbetingelser på websitet.

  2. Samtykke
    I visse tilfælde beder vi om dit samtykke – f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev eller accepterer cookies til markedsføring. Du bestemmer selv, om du vil give samtykke, og du kan altid trække det tilbage. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, stopper vi den behandling, der bygger på det, og dine oplysninger slettes, medmindre vi er forpligtet til at gemme dem af andre grunde.

  3. Retlig forpligtelse
    Vi er i nogle tilfælde juridisk forpligtet til at behandle og gemme visse oplysninger. Det kan f.eks. være fakturaoplysninger, som vi skal opbevare i op til 5 eller 10 år efter bogføringsloven, eller oplysninger i forbindelse med forbrugerretlige krav og garantiforpligtelser.

  4. Legitime interesser
    Vi kan også behandle dine oplysninger, hvis vi har en såkaldt berettiget interesse – altså når det er nødvendigt for, at vores virksomhed og services fungerer effektivt og sikkert. Det kan f.eks. være til forbedring af brugeroplevelsen på websitet, beskyttelse mod misbrug (f.eks. svindel), opfølgning på købsadfærd, eller udarbejdelse af interne statistikker.

Når vi bruger dette grundlag, foretager vi altid en vurdering af, om vores interesse vejer tungere end dine rettigheder og friheder. Hvis du mener, vi ikke skal bruge dine data på denne måde, kan du altid gøre indsigelse – og vi vil tage det alvorligt og vurdere sagen konkret.

7. Hvem deler vi dine data med

Vi videregiver kun dine personoplysninger, når det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen, og vi gør det udelukkende til betroede samarbejdspartnere. Det gælder følgende kategorier:

  1. Webshop og ordrebehandling
    Vi benytter Shopify som vores webshopplatform. Når du afgiver en ordre, behandles og gemmes dine data her. Det inkluderer navn, adresse, e-mail, IP-adresse og oplysninger om din ordre.

  2. Betalingstjenester 
    Vi tilbyder forskellige betalingstjenester såsom Klarna, PayPal, kreditkortselskaber eller lignende. Her overføres kun de nødvendige oplysninger for at kunne gennemføre en betaling. Du kan på websitet se hvilke tjenester, som er tilgængelige i dit land.

  3. Levering
    Vi videregiver dit navn, leveringsadresse og kontaktoplysninger til de fragtfirmaer som vi arbejder sammen med. Du kan på websitet se hvilke transportører vi samarbejder med.

  4. Markedsføring og analyse
    Vi bruger data til at målrette markedsføring – dog kun, hvis du har givet samtykke. Vi anvender bl.a. følgende platforme og metoder:
    1. Google Ads / Google Analytics, som bruges til at analysere adfærd og vise målrettede annoncer.
    2. Facebook Pixel & Meta Custom Audiences, som bruges til at måle konverteringer og til at målrette annoncer på Facebook og Instagram – inkl. avanceret matching, hvor din e-mailadresse (hash'et) overføres til Meta).
    3. LinkedIn Insight Tag, som bruges til at spore konverteringer og optimere annoncer på LinkedIn.
    4. Pinterest Tag, som bruges til at måle effekten af annoncer på Pinterest,
    5. Sociale medier platforme som f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest. Når du interagerer med os på disse platforme, gælder udbydernes egne databeskyttelsespolitikker. De kan også indsamle og analysere din adfærd med henblik på målrettet annoncering
    6. Klaviyo, som bruges til udsendelse af nyhedsbreve og automatiserede e-mail flows, og
    7. YouTube, som ved indlejring af videoer, hvor IP-adresser kan blive overført til Google-servere i tredjelande.

  5. Juridiske eller tekniske leverandører
    Vi kan dele dine data, hvis det kræves ved revision, skattemæssige forhold eller juridisk rådgivning.

  6. Hostingpartnere og systemleverandører
    Vi anvender eksterne partnere til drift af it-infrastruktur og sikkerhedsforanstaltninger.

  7. Cookies 
    Cookies håndteres via virksomheden Cookie Information, som registrerer og administrerer dit samtykke.

Nogle af de nævnte platforme og partnere kan være placeret uden for EU/EØS, og dine data kan derfor blive overført til tredjelande, hvor databeskyttelsesniveauet ikke nødvendigvis svarer til det europæiske. I så fald sikrer vi, at platformens kontrakter efterlever EU-kommissionens standarder.

8. Hvad er dine rettigheder

Du har en række rettigheder i henhold til GDPR, som giver dig kontrol over dine egne oplysninger. Vi ønsker at gøre det så nemt som muligt for dig at forstå og benytte disse rettigheder. Nedenfor gennemgår vi dine muligheder:

  1. Ret til indsigt
    Du har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger vi har om dig, hvor vi har dem fra, hvorfor vi har dem, og hvem vi evt. har delt dem med. Du kan også få en kopi af dine data.
  2. Ret til berigtigelse
    Hvis du opdager, at vi har forkerte eller ufuldstændige oplysninger om dig, har du ret til at få dem rettet. Det kan f.eks. være et forkert telefonnummer eller en ændret adresse.
  3. Ret til sletning ("retten til at blive glemt")
    Du kan bede os om at slette dine oplysninger – f.eks. hvis du ikke længere er kunde, eller hvis du har trukket dit samtykke tilbage. Vi vil dog ikke kunne slette oplysninger, som vi er juridisk forpligtet til at opbevare - f.eks. fakturaer.
  4. Ret til begrænsning af behandling
    Du kan i visse tilfælde bede os om midlertidigt at stoppe behandlingen af dine oplysninger – f.eks. hvis du mener, de er forkerte og ønsker dem undersøgt, før de bruges videre.
  5. Ret til dataportabilitet
    Du har ret til at få udleveret dine oplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format – og i visse tilfælde få dem overført direkte til en anden virksomhed.
  6. Ret til indsigelse
    Du har ret til at gøre indsigelse mod, at vi bruger dine oplysninger til f.eks. direkte markedsføring eller analyseformål baseret på vores legitime interesser. I så fald stopper vi behandlingen, medmindre vi har vægtige grunde til at fortsætte.
  7. Ret til at trække samtykke tilbage
    Hvis du tidligere har givet samtykke til f.eks. nyhedsbreve eller cookies, kan du til enhver tid trække det tilbage. Tilbagekaldelse påvirker ikke tidligere behandlinger, men fremadrettet stopper vi med den specifikke behandling.

Hvis du ønsker at benytte dine rettigheder, kan du kontakte os på support@myextensions.dk. Vi svarer som udgangspunkt hurtigst muligt – og altid inden for én måned. Hvis din anmodning er omfattende, kan fristen forlænges med yderligere to måneder, men vi vil i så fald give dig besked.

9. Klagemuligheder

Hvis du mener, at vi ikke overholder dine rettigheder, eller hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på, har du altid mulighed for at kontakte os direkte. Vi tager alle henvendelser alvorligt og vil gøre vores bedste for at finde en løsning hurtigt og respektfuldt.

Du har også ret til at klage til den relevante nationale databeskyttelsesmyndighed – det er en uafhængig offentlig myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne om databeskyttelse overholdes i det land, du bor i, eller hvor du oplever, at dine data er blevet behandlet forkert.

Herunder finder du kontaktoplysninger på de relevante tilsynsmyndigheder i Danmark:

Danmark
Datatilsynet
Web: www.datatilsynet.dk
E-mail: dt@datatilsynet.dk

Vi anbefaler, at du i første omgang kontakter os – mange sager kan løses hurtigt og uformelt. Men det er din ret at klage direkte til myndigheden, hvis du ønsker det.

10. Cookies og sporingsteknologier

Når du besøger vores website, anvender vi cookies og lignende teknologier for at give dig en god og funktionel brugeroplevelse, analysere trafik og vise relevant markedsføring.

Cookies er små tekstfiler, der gemmes på din computer eller enhed, når du besøger et website. De gør det muligt for hjemmesiden at huske dine handlinger og præferencer – som login, sprogvalg eller indhold i din indkøbskurv – i en periode.

Cookies kan være:

  • Førstepartscookies (sat af os) eller tredjepartscookies (sat af f.eks. analyse- og marketingpartnere),
  • Sessioncookies, som slettes når du lukker browseren, eller vedvarende cookies, som gemmes i længere tid.

Hvorfor bruger vi cookies?

Vi bruger cookies til følgende formål:

  • Nødvendige cookies
    Gør webshoppen teknisk funktionel (fx indkøbskurv, log-in, sikkerhed). Kan ikke fravælges, da de er afgørende for, at siden virker.
  • Præferencecookies
    Husker dine valg (f.eks. sprog, visningsindstillinger)
  • Statistikcookies
    Hjælper os med at forstå, hvordan siden bruges (f.eks. gennem Google Analytics)
  • Marketingcookies
    Bruges til at målrette annoncer på fx Google, Meta (Facebook/Instagram), Pinterest og LinkedIn. De understøtter remarketing, konverteringssporing og adfærdsbaseret annoncering. De aktiveres kun, hvis du giver samtykke.

Cookie Information – din kontrol over samtykke

Vi benytter Cookie Information som vores samtykkeplatform (Consent Management Platform – CMP) til at indhente, registrere og dokumentere dine valg vedrørende cookies, og til at sikre at vi overholder GDPR og ePrivacy-reglerne:

  • Du bliver ved dit første besøg mødt af et cookie-banner, hvor du aktivt kan vælge, hvilke typer cookies du ønsker at acceptere.
  • Du kan til enhver tid ændre dine cookiepræferencer eller trække dit samtykke tilbage ved at åbne cookieindstillingslinket i bunden af vores hjemmeside. Her kan du også se den fulde cookieoversigt, se udbydere, formål og varighed af de enkelte cookies.
  • Cookie Information logger og dokumenterer dit samtykke og opbevarer det i henhold til lovgivningen.

11. Ændringer i persondatapolitikken 

Du kan altid se den seneste version af persondatapolitikken på denne side.

Vi forbeholder os retten til at opdatere, ændre eller erstatte dele af vores persondatapolitik efter eget skøn ved at offentliggøre opdateringer og ændringer på vores hjemmeside. Det er dit ansvar regelmæssigt at tjekke vores hjemmeside for ændringer.